Direct naar content
Diversiteit en inclusie10 oktober 2024

Online magazine over diversiteit en inclusie

Lees het online magazine over diversiteit en inclusie. Laat je inspireren door de geïnterviewde bibliotheken in dit magazine en lees de tips en tools om met dit thema aan de slag te gaan.

In een inclusieve werkomgeving komen alle werknemers tot hun recht. Ongeacht hun verschillen in leeftijd, geslacht, herkomst, arbeidsbeperking, etc. Maar hoe zorg je voor zo’n inclusieve werkomgeving? Hoe krijg je als bibliotheek bijvoorbeeld meer diversiteit in de personeelsformatie of hoe creëer je een inclusief werkklimaat? Dit online magazine van BibliotheekWerk geeft je antwoord op die vragen.

Als bibliotheek sta je midden in de maatschappij. Je creëert elke dag een toegankelijke plek voor iedereen: voor publiek én personeel. Maar ondanks dat meer dan de helft van de bibliotheken expliciet beleid voert op het thema diversiteit en inclusie, blijkt uit ons onderzoek naar Strategisch Personeelsbeleid (SPB) dat er behoefte is aan ondersteuning. Er zijn namelijk nogal wat uitdagingen die bibliotheken tegenkomen op dit thema. In het online magazine hebben we er een paar uitgelicht als stap in de goede richting.

Zo lees je in dit magazine meer over:

• Inclusieve werving en selectie. Ga aan de slag met de tips om tot een gevarieerd personeelsbestand te komen.
  • Inclusief taalgebruik. Lees met welke vrij kleine aanpassingen je een veel bredere doelgroep kunt aanspreken in jouw vacatureteksten.
  • Diversiteits- en inclusiebeleid in de praktijk. Laat je inspireren door het interview met Bibliotheek West-Brabant over inclusie in de praktijk brengen.
  • Een arbeidsmarkt voor iedereen. Ontdek hoe je jouw bibliotheek inclusief maakt voor mensen met een arbeidsbeperking.
  • Zet een (volgende) stap. Lees hoe verschillende sectoren en andere organisaties diversiteit en inclusie aanpakken.
Ga naar het online magazine

Veel leesplezier! En onthoud: dit thema vraagt om veel geduld en aandacht.